Työelämän nykytilaa, blogin tyylistä ajatusta ja mietteitä.

Hei sinä, juuri sinä!

Olisiko sinulla jotain kirjoitusta, liittyen työelämään-työhösi,ammattiliiton toimintaan tai kenties vapaa-aikaan vai jokin muu juttu jonka haluaisit tähän sivulle.Lähetä kirjoitus ja kenties kuva, Irinalle irinaniinikoski@gmail.com tai Tainalle jhl067jassari@outlook.com, niin julkaisemme sen.

Kuva Taina Karjalainen

Huhtikuu 17.4.2021

Mitäpä sinne teille työyksiköihin kuuluu? Olen sitä tässä jonkin verran alkuvuoden ihmetellyt ja iso kiitos teille tsempeistä,puheluista ja kirjoituksista joita olen saanut. Päivä kerrallaan mennään ja ihmetellään, olihan kerta laakista sellainen pudotus, että sen muistaa loppuelämän. Edunvalvonnan saralla yhteydenotot jonkin verran lisäntyneet ja on ollut ilo auttaa sekä kuulla hyviäkin uutisia. Minuthan tavoittaa  jhl067varaplm@outlook.com tai 040 6303549, parhaiten klo.16-18 välillä, lähes joka päivä. Älä jää miettimään, jos tulee asiaa vaikka viikonloppuna, sillä luuri on yleensä auki. Tai jätä soittopyyntö, niin otan yhteyttä. Minulle ammattiliiton, paikallistason edustajana tämä työ on suuri rakkaus, olenhan jo karaistunut useamman vuoden ja moni teistä minut jo tunteekin, kiitos hyvistä keskusteluista ja asioita monia olen vienyt eteenpäin, joissakin hyvin tuloksin, kritiikin sietokyky on 100%, kritiikki on aina tervetullutta, se kasvattaa ja opettaa monia uusia ulottovuuksia. Se on asia, jota ehkä on vaikea toisen ymmärtää, mutta mielelläni siitäkin keskustelen, mitä paikallistason edunvalvonta on tänä päivänä ja miten sinä voit omalta osaltasi rakentaa, yhdessä työkavereiden kanssa parempaa työelämää, katsoen tulevaisuuteen. Et ole yksin, olemme yhtä, ota yhteyttä ja keskustellaan lisää. Tiesithän että olen käynyt JHL Järjestäjä koulutuksen ja kuulun Etelä-Suomen-järetiimiin, joten senkin saralla olisi kiva kuulla työyhteisösi kuulumiset ja miten voisimme vielä kehittää sitä, kuulumalla kaikki samaan ammattiliittoon, jolloin edunvalvonta asioiden hoitaminen huomattavasti helpompaa.

Kevätkokous kutsu on lähetetty ja olethan sen saanut sähköpostiisi, on ensiarvoisen tärkeää että osallistut ja tuot omat terveiset kokoukseen, jos sinulla sellaista on.

Kuntavaalit 13.6.2021 ja muista äänestää, sillä sillä on vaikutusta seuraaviin vuosiin. Nämä vaalit ovat rehelliset ja ehdokkaat eri puolueista ovat näkyvillä. Puolue on minulla ihan selkeä mutta ehdokas ei, sitä pitää funtsia jonkin verran.

Terveyttä ja woimia jaksamiseen, minä arvostan, kuuntelen ja välitän, pidetään yhteyttä!

Ystävällisin yhteistyöterveisin, Taina   040 630 3549  JHL067 varapääluottamusmies/jässäri

Tammikuu 2021

Vuosi on vaihtunut ja toivotaan tästä parempaa vuotta kuin mitä edelliseen tulee. Ainakin terveyden osalta olisi hienoa, jos rajoituksista päästäisiin takaisin normaalimpaan arkeen. Toki käytäntöön voisimme jotain oppia ottaa ja jättää hyviä juttuja tulevaan arkeen. Koska kaikessa on se kolikon kääntöpuolikin. Mielestäni hybridiosallistuminen on yksi hyvistä jutuista, sillä se mahdollistaa osallistumisen, kun ei paikan päällä tarvitse olla pitkän matkan tai jonkun muun syyn takia.

Tämä vuosi on yhdistykselle juhlavuosi, kun 80 vuotta tulee täyteen 6.4. Toivottavasti pääsemme sitä juhlistamaan ilman rajoituksia. Juhlavuosi tulee kuitenkin näkymään koko vuoden jollakin tavalla, joten olethan mukana seuraamalla kotisivuja, facebook-sivuja ja sähköpostiasi.

Minä olen Irina ja toimin varhaiskasvatuksen varaluottamusmiehenä ja Varjan puheenjohtajana. Saa olla yhteydessä minuunkin, mitä mieleesi tulee. Laita vaikka sähköpostia irinaniinikoski@gmail.com

Pidetään yhteyttä ja pysytään terveinä <3

Auringonkukka Kuva;Taina Karjalainen

Syyskuu 2020

Korona epidemia vieläkin meidän riesana ja jos olet miettinyt miksi ei minua näy, siinä syy.Työpisteissä kiertely ei ole nyt järkevää mutta toki käväisen jos haluatte ja aivan varmasti näemme jossakin.Olin 3 päivää jäsenasianhoitajan koulutuksessa, hyödyllistä tietoa miksi ammattiliittoon ja kassaan kannattaa kuulua, myös jos sinua kohtaa työssäsi jokin muutos joka vaikuttaa ansiotuloihisi,olethan yhteydessä. Elämme epävarmoja aikoja, ja jopa sinulle voi tulla yllättäen tilanne kun tarvitset edunvalvonnallista apua, muistathan tyhmää kysymystä ei ole kun otat yhteyttä.Älä epäröi vaan ihan rohkeasti, sillä sinä olet liitto ja parhaani mukaan autan sekä selvitän. Arvostan teitä, olette selvinneet hyvin, kun kaikenlaista korona hässäkkää on ollut ja työt on tehtävä, se on ison kiitoksen paikka.Kenties olet huomannut miten polittiikka siihen vaikuttaa,ihmisen terveys poliittinen pelinappula, aivan käsittämätön asia, ei ymmärrä itsekkään.

Samppanjaa, vaahtokarkkeja, risteilyä vai miten se meni,saitko kirjeen joka omalla mauttomuudellaan nyt tuli postilaatikosta ja ihmettelit mistä ihmeestä sinun osoitetietosi oli saatu.Nätimminkin olisi voitu lähestyä mutta tällä tavoin on omiaan ruokkimaan, ihmetystä ja naurun remakkaaa tämä on herättänyt,kera risteilyn.Kerro minulle kokemuksesi asiasta niin minä muistan pienellä yllätyksellä.

Kiky poistui,vihdoinkin ja sitähän emme takaisin halua, emmehän? Olethan päivittänyt omat yhteystietosi että ovat ajantasalla, kun JHL 067 yhdistys, minä tai JHL tavoittelee, sillä on ensiarvoisen tärkeää että saamme sinut kiiinni, kun meillä on sinulle asiaa.

Hiljaiseksi kiukuksi vetää kun katsoo Kunnan miinus merkkistä tulosta, se kohdistuu pitkälti pieni palkkaisen kukkaroon, kun suositellaan pitämään palkattomia vapaita.Kun palkattomia vuoden aikana on, niin väistämättä vaikuttaa tulevaisuuden eläke kertymään.

Kuuluko korviisi rutinaa ja asiat vinksin vonksin, vinkkaa kaverille kuulutko ammattiliittoon ja kassaan, jos vastaus on en,niin suosittele liittymään.Kun onnistut otathan minuun yhteyttä, minä muistan sinua pienellä yllätyksellä sekä toki myös uutta jäsentä. Mitä enemmän meitä on sitä vahvempia olemme tulevaisuuteen.

Woimia työ arjen aherrukseen ja lepoa vapaa-aikaan.

Ota yhteyttä, et ole yksin , minä välitän ja kuuntelen.

Taina   040 317 2532 päivystää myös ma-to 16-18

Kukan nimi;Juoru

ELOKUU 2020

Kesäloma pidetty ja toista viikkoa töissä.Korona epidemia puhuttaa ja ohjeistukset miten eri työpisteissä mutta samaa työtä tekevät, ovat eriarvoisessa asemassa työtehtävien osalta.Muistutan että, olethan yhteydessä työsuojeluun ja kun kuulut JHL 067 yhdistykseen, niin myös pääluottamusmieheen tai jos löytyy alakohtainen luottamusmies niin myös häneen. Minulla ei ole kristallipalloa, joten on ensi arvoisen tärkeää että, asiat tulee näkyviksi ja vältetään turhat ylilyönnit, älä pelkää sillä et ole yksin olen tukenasi tarvittaessa.

Kiky poistuu muutaman viikon päästä ja vihdoin sen osalta emme enää tee ilmaisia työtunteja ja jos vuonna 2021 haluaa kesälomarahansa vapaaksi vaihtaa, niin siitä työntekijä keskustelee oman esimiehen kanssa, enää ei tehdä erikseen paikallisia sopimuksia.Tästä on tulossa pääsopijajärjestöjen edustajien ja työnantajan kanssa neuvottelut,tasavertainen kohtelu pitää toteutua.

JHL 067 hallitus kokontuu kerran kuukaudessa, etänä tai Rajamäen toimistolla, ja jos sinulla on asiaa meille, ilmoita vähintään viikkoa ennen kokouksen alkua hallituksen jäsenelle/puheenjohtajille asiasi.Kokous päivämäärä löytyy JHL yhteystiedot kohdasta.

Superwoimia syksyyn ja pysytään terveinä!

Ystävällisin terveisin  pääluottis, Taina    040 317 2532

TOUKOKUU 2020

Arvostus on meille tärkeää ja jos sitä ei kohtaa, osaa näyttää saati antaa, on syytä katsoa peiliin.Lukuisat yhteydenotot joita olen saanut koronaepidemian aikana,suuri kiitos teille JHL 067 jäsenet,arvostan suuresti.Olemme selättäneet YT-neuvottelut ja niissä itse kohtasin arvotuksen puutteen, josta syntyi minulla tosielämän tarina.En tarinaa tähän kirjoita mutta mielelläni kerron, jos siitä haluat kuulla, sillä siitä on aivan varmasti hyötyä ja otin itsekkin suurena opetuksena.

Vuosilomaohjeet ovat puhuttaneet ja kuinka eriarvoiseen asemaan henkilöstö on pistetty.KVTES 2018-2019 työehtosopimuskirjan tulkinnat ja vuosilomalaki eivät kohdanneet etenkään varhaiskasvatuksen osalta ja olen syystäkin surullinen, kuinka henkilöstöä kohdeltiin.Ei auttanut vaikka kuinka sähköpostia työantajalle kirjoitin vaan koronajälkipyykkiä on tulossa,kun sen aika lähenee olen yhyteydessä teihin aktiiveihin jotka toitte nämä ongelmat rohkeasti esiin.Nyt jos luet tästä asiasta ensimmäistä kertaa ja kohtasit asian samoin, olethan minuun yhteydessä ja selvitetään onko samasta asiasta kyse.Eli 2.5.-13.5.2020, oliko sinun pakko ottaa uusia vuosilomia 2 päivää tuolla ajankohdalla ja käyttikö esimies sanamuotoa vahva suositus?Kieltäydyit ja tällöin esimies itse merkitsi jo vahvistettuun työvuoroluetteloon sinulle 2-päivää vuosilomaa ja näin ollen muuttui esimiehen määräykseksi. Nämä ohjeet mitkä oli annettu varhaiskasvatukseen oli suosituksia mutta miten se henkilöstölle kerrottiin on aivan toinen asia.                                                                      Säästötoimenpiteenä myös suositellaan 2-viikkoa palkatonta vuonna 2020 mutta huomiokaa se on suositus eikä määräys eikä sillä myöskään paikata tai hyvitetä mitään, jos päätät 2-viikkoa palkatonta pitää.Palkattomat voi pilkkoa osiin ja työntekijä otetaan sinun tilalle, joten mitä säästöä sekin on.

Olen lähettänyt teille JHL 067 PÄÄLUOTTAMUSMIES TIEDOTTAA kirjeen sähköpostiin ja jos et ole sitä saanut, kysäise työkaverilta saiko hän tai oltehan minuun yhteydessä.

Lämpöisen kesän alkua kaikille ja pidetään yhteyttä.

Pääluottis Taina     040 317 2532

Kuva:Taina Karjalainen

Uuden vuoden jälkeistä työelämää Tammikuu 2016

Eipä kerrennyt kuin reilu vuosi kulua niin pitihän sitä päättäjien vuorotteluvapaan ehtoja tiukentaa,mitäs se työntekijä niin "lomaa" pitäisi   että saisi vaikka jollekin työttömälle töitä siksi aikaa.Mikä siis muuttui? 1.1.2016 alkaen vuorotteluvapaan edellytyksenä vaadittavaa työhistoriaa nostetaan  siten,että edellytyksenä  jatkossa vuorotteluvapaalle jäämisessä työssäoloaikaa pitää olla vähintään 20 vuotta  entisen 16 vuoden sijaan.Työssäoloaika lasketaan edelleen tyyöeläkelakien alaisten ansioiden tai ulkomaantyön perusteella siitä erikseen säädetyin edellytyksin.Vuorotteluvapaan enimmäiskesto puolittuu ja lyhenee näin ollen 180 päivään.Samalla vapaan jaksottamisesta luovutaan.Vuorotteluvapaan vähimmäiskesto säilyy 100 päivässä,joten jatkossa vuorotteluvapaan pituus tulee olemaan 100-180 kalenteripäivää  ja se on pidettävä yhdessä jaksossa.Vuorottelukorvauksen määrään tulee muutos ja jatkossa korvauksen taso on kaikilla saman suuruinen  työhistorian pituudesta riippumatta eli 70%  siitä työttömyyspäivärahasta,johon työntekijällä oli työttömänä oikeus.Määrään ei lasketa mahdollisia lapsikorotuksia,kuten ei tähänkään asti ole laskettu.Huom!Jos vuorottelija on aloittanut vuorotteluvapaan tai sen jakson ennen tämän lain voimaantuloa,ei häneen sovelleta vielä näitä uusia säännöksiä.Myös jos vuorottottelia on tehnyt sopimuksen  ennen 1.1.2016,vuorotteluvapaaseen sovelletaan vanhoja säännöksiä.

Jonkinalaista "hampaiden kiristystä" on aiheuttanut työehtosopimuskirjat  jotka on kuntatyönantaja myös hyväksynyt,mutta työnantaja meillä tulkitsee hieman toisin.Miten ihmeessä voi selkeä työehtosopimuskirja on niin epäselvää  ihmetystä aiheuttanut.Jopa työntekijät osaavat tuota Kvtessiä lukea niin miksi ei työnantaja.Lepotauko joka kuuluu yli 6h tekeviin työpäiviin ei alle,tästä on Kvtessissä aivan selkeä tulkinta  sivulla 77  27§ päivittäiset lepoajat  1mom. Jos vuorokautinen työaika on kuutta tuntia pitempi eikä viranhaltijan/työntekijän  työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä,hänelle on annettava  työvuoron aikana  vähintään puolen tunnin lepoaika(ruokailutauko),jota ei lueta työaikaan ja jonka aikana  viranhaltija/työntekijä saa esteettömästi poistua työpaikalta.Lepoaika voidaan viranhaltijan/työntekijän pyynnöstä antaa edellä mainittua lyhyemmissäkin työvuoroissa,ellei tehtävien järjestely ole esteenä. Lepoaikaa ei saa sijoittaa välittömästi työajan alkuun eikä loppuun.Jos työaika ylittää vuorokaudessa 10 tuntia,viranhaltijalla/työntekijällä  on niin halutessaan  oikeus  pitää  enintään puoli tuntia kestävä työaikaan kuulumaton lepoaika kahdeksan tunnin työskentelyn jälkeenJollei lepoaikaa voida virka-ja työtehtävien laadun vuoksi järjestää,viranhaltijalle/työntekijälle on annettava tilaisuus aterioida työpaikalla työaikana.Puolen tunnin lepoaika on omaa aikaa etkä silloin ole työnantajan käytettävissä,jos kuitenkin esimies tulee ja pyytää sinua tekemään lepoajallasi jotain töitä silloin voit kieltäytyä vedoten omaan puolen tunnin lepoaikaasi  tai  jos esimehesi pyynnöstä menet lepoajalla jonkin työn tekemään silloin jäi lepoaika pitämättä ja sovit esimiehesi milloin sen saat pitää vai onko selkeästi ylitöitä.  Jos ilmenee epäselvyyttä ole yhteydessä luottamusmieheen ja selvitetään mistä on kyse, jos sinun työpäiväsi on 6h tai alle  silloin  vain sinun suostumuksellasi  voi esimies harkinnan mukaan  antaa sinulle lepotauon 30min. joka on omaa aikaa  kuin yhtälailla  esimies voi sen kieltää  vedoten työpäivän lyhyyteen  ja Kvtes  tulkintaan.Tästä jos syntyy kiistaa ole ensi tilassa yhteydessä  ja selvitetään mistä kyse.

Haluan myös kiittää vuodesta 2015  kuinka rohkeita olette olleet ja tuoneeet työhönne liittyviä ongelmia esille.Paljon on jo tullut selviteltävää tällekkin alkuvuodelle  mutta se on minun työtäni kaikissa muodoissaan ja parhaani mukaan yritän työtehtäväni hoitaa.

Kaikkea hyvää vuodelle 2016  ja pidetään yhteyttä,eiks joo?

Pakkasterveisin,

Taina