TYÖTAISTELUASIAA

Työtaistelut
Erilaisia työtaistelutoimia käytetään tilanteissa, joissa sopua ja yhteisymmärrystä työnantajapuolen kanssa ei löydy, eikä asioiden eteenpäin vieminen onnistu pelkästään neuvottelemalla.

Ammattiliitto JHL pitää huolta jäsentensä työehdoista, tarvittaessa myös erilaisilla työtaistelutoimilla.

Liity liittoon, joka puolustaa työehtoja!
Työtaistelutoimia ovat esimerkiksi ulosmarssi, ylityö- ja vuoronvaihtokielto, hakukielto, saarto sekä työnseisaus eli lakko. Mielenilmauksella tai mielenosoituksella joko vastustetaan tai kannatetaan jotain, tai sellainen järjestetään jonkin toivotun muutoksen puolesta.

Työtaistelutoimenpiteillä on aina selvä tavoite. Painostustoimiin ryhdytään JHL:n tekemällä päätöksellä ja päätöksen mukaisella tavalla. Vaikka itse työtaistelu ei ole tavoitteemme, yhdistyksissä on aina oltava riittävät valmiuden sellaisen toteuttamiseen.

Lakko
Lakon aikana työntekijät eivät mene töihin. Lakko on kaikista järein työtaistelutoimi. Se on aina viimeinen vaihtoehto, mikäli sopua työnantajapuolen kanssa ei löydy. Lakosta päättää liiton hallitus, eli se on järjestöpoliittinen toimenpide, joka sitoo jäseniä.

Et saa lakon aikana palkkaa, mutta voit hakea JHL:stä lakkoavustusta lakon jälkeen, jos olet ammattiliittomme jäsen.

Mielenilmaisu Senaatintorilla jossa mukana yli 13.000 ihmistä eri liitoista. Mukana myös Nurmijärveltä pääluottamusmies, varapääluottamusmies ja monta muuta.