Edunvalvonnan nykytilaa

Tammikuu 21pv.

Pääluottamusmiehen kuulumisia

Olen uusi pääluottamusmies Pia Vannesluoma.Olen ollut Nurmijärven kunnalla töissä yli 15 vuotta sekä Nurmijärvellä töissä n.20 vuotta. Tänä keväänä heti työn alla järjestelyvaraerät ja NUUKA-ohjelma. NUUKA-ohjelmaan kannattaa tutustua Nurmijärven kunnan kotisivujen kautta. Lähestyvät kunnallisvaalit tuovat oman lisänsä tähän kevääseen.

Minut tavoittaa numerosta 040-317 2532 tai sähköpostilla pia.vannesluoma@nurmijarvi.fi.

Mikäli en pysty heti vastaamaan palaan asiaan heti kun se on mahdollista.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Pia Vannesluoma

Pääluottamusmies JHL067

pia.vannesluoma@nurmijarvi.fi

Tammikuu 2021

Vuosi on vaihtunut ja toivotaan tästä parempaa vuotta kuin mitä edelliseen tulee. Ainakin terveyden osalta olisi hienoa, jos rajoituksista päästäisiin takaisin normaalimpaan arkeen. Toki käytäntöön voisimme jotain oppia ottaa ja jättää hyviä juttuja tulevaan arkeen. Koska kaikessa on se kolikon kääntöpuolikin. Mielestäni hybridiosallistuminen on yksi hyvistä jutuista, sillä se mahdollistaa osallistumisen, kun ei paikan päällä tarvitse olla pitkän matkan tai jonkun muun syyn takia.

Tämä vuosi on yhdistykselle juhlavuosi, kun 80 vuotta tulee täyteen 6.4. Toivottavasti pääsemme sitä juhlistamaan ilman rajoituksia. Juhlavuosi tulee kuitenkin näkymään koko vuoden jollakin tavalla, joten olethan mukana seuraamalla kotisivuja, facebook-sivuja ja sähköpostiasi.

Minä olen Irina ja toimin varhaiskasvatuksen varaluottamusmiehenä ja Varjan puheenjohtajana. Saa olla yhteydessä minuunkin, mitä mieleesi tulee. Laita vaikka sähköpostia irinaniinikoski@gmail.com

Pidetään yhteyttä ja pysytään terveinä <3

Auringonkukka
Kuva;Taina Karjalainen

Syyskuu 2020

Korona epidemia vieläkin meidän riesana ja jos olet miettinyt miksi ei minua näy, siinä syy.Työpisteissä kiertely ei ole nyt järkevää mutta toki käväisen jos haluatte ja aivan varmasti näemme jossakin.Olin 3 päivää jäsenasianhoitajan koulutuksessa, hyödyllistä tietoa miksi ammattiliittoon ja kassaan kannattaa kuulua, myös jos sinua kohtaa työssäsi jokin muutos joka vaikuttaa ansiotuloihisi,olethan yhteydessä. Elämme epävarmoja aikoja, ja jopa sinulle voi tulla yllättäen tilanne kun tarvitset edunvalvonnallista apua, muistathan tyhmää kysymystä ei ole kun otat yhteyttä.Älä epäröi vaan ihan rohkeasti, sillä sinä olet liitto ja parhaani mukaan autan sekä selvitän. Arvostan teitä, olette selvinneet hyvin, kun kaikenlaista korona hässäkkää on ollut ja työt on tehtävä, se on ison kiitoksen paikka.Kenties olet huomannut miten polittiikka siihen vaikuttaa,ihmisen terveys poliittinen pelinappula, aivan käsittämätön asia, ei ymmärrä itsekkään.

Samppanjaa, vaahtokarkkeja, risteilyä vai miten se meni,saitko kirjeen joka omalla mauttomuudellaan nyt tuli postilaatikosta ja ihmettelit mistä ihmeestä sinun osoitetietosi oli saatu.Nätimminkin olisi voitu lähestyä mutta tällä tavoin on omiaan ruokkimaan, ihmetystä ja naurun remakkaaa tämä on herättänyt,kera risteilyn.Kerro minulle kokemuksesi asiasta niin minä muistan pienellä yllätyksellä.

Kiky poistui,vihdoinkin ja sitähän emme takaisin halua, emmehän? Olethan päivittänyt omat yhteystietosi että ovat ajantasalla, kun JHL 067 yhdistys, minä tai JHL tavoittelee, sillä on ensiarvoisen tärkeää että saamme sinut kiiinni, kun meillä on sinulle asiaa.

Hiljaiseksi kiukuksi vetää kun katsoo Kunnan miinus merkkistä tulosta, se kohdistuu pitkälti pieni palkkaisen kukkaroon, kun suositellaan pitämään palkattomia vapaita.Kun palkattomia vuoden aikana on, niin väistämättä vaikuttaa tulevaisuuden eläke kertymään.

Kuuluko korviisi rutinaa ja asiat vinksin vonksin, vinkkaa kaverille kuulutko ammattiliittoon ja kassaan, jos vastaus on en,niin suosittele liittymään.Kun onnistut otathan minuun yhteyttä, minä muistan sinua pienellä yllätyksellä sekä toki myös uutta jäsentä. Mitä enemmän meitä on sitä vahvempia olemme tulevaisuuteen.

Woimia työ arjen aherrukseen ja lepoa vapaa-aikaan.

Ota yhteyttä, et ole yksin , minä välitän ja kuuntelen.

Taina   040 317 2532 päivystää myös ma-to 16-18

Kukan nimi;Juoru

ELOKUU 2020

Kesäloma pidetty ja toista viikkoa töissä.Korona epidemia puhuttaa ja ohjeistukset miten eri työpisteissä mutta samaa työtä tekevät, ovat eriarvoisessa asemassa työtehtävien osalta.Muistutan että, olethan yhteydessä työsuojeluun ja kun kuulut JHL 067 yhdistykseen, niin myös pääluottamusmieheen tai jos löytyy alakohtainen luottamusmies niin myös häneen. Minulla ei ole kristallipalloa, joten on ensi arvoisen tärkeää että, asiat tulee näkyviksi ja vältetään turhat ylilyönnit, älä pelkää sillä et ole yksin olen tukenasi tarvittaessa.

Kiky poistuu muutaman viikon päästä ja vihdoin sen osalta emme enää tee ilmaisia työtunteja ja jos vuonna 2021 haluaa kesälomarahansa vapaaksi vaihtaa, niin siitä työntekijä keskustelee oman esimiehen kanssa, enää ei tehdä erikseen paikallisia sopimuksia.Tästä on tulossa pääsopijajärjestöjen edustajien ja työnantajan kanssa neuvottelut,tasavertainen kohtelu pitää toteutua.

JHL 067 hallitus kokontuu kerran kuukaudessa, etänä tai Rajamäen toimistolla, ja jos sinulla on asiaa meille, ilmoita vähintään viikkoa ennen kokouksen alkua hallituksen jäsenelle/puheenjohtajille asiasi.Kokous päivämäärä löytyy JHL yhteystiedot kohdasta.

Superwoimia syksyyn ja pysytään terveinä!

Ystävällisin terveisin  pääluottis, Taina    040 317 2532

TOUKOKUU 2020

Arvostus on meille tärkeää ja jos sitä ei kohtaa, osaa näyttää saati antaa, on syytä katsoa peiliin.Lukuisat yhteydenotot joita olen saanut koronaepidemian aikana,suuri kiitos teille JHL 067 jäsenet,arvostan suuresti.Olemme selättäneet YT-neuvottelut ja niissä itse kohtasin arvotuksen puutteen, josta syntyi minulla tosielämän tarina.En tarinaa tähän kirjoita mutta mielelläni kerron, jos siitä haluat kuulla, sillä siitä on aivan varmasti hyötyä ja otin itsekkin suurena opetuksena.

Vuosilomaohjeet ovat puhuttaneet ja kuinka eriarvoiseen asemaan henkilöstö on pistetty.KVTES 2018-2019 työehtosopimuskirjan tulkinnat ja vuosilomalaki eivät kohdanneet etenkään varhaiskasvatuksen osalta ja olen syystäkin surullinen, kuinka henkilöstöä kohdeltiin.Ei auttanut vaikka kuinka sähköpostia työantajalle kirjoitin vaan koronajälkipyykkiä on tulossa,kun sen aika lähenee olen yhyteydessä teihin aktiiveihin jotka toitte nämä ongelmat rohkeasti esiin.Nyt jos luet tästä asiasta ensimmäistä kertaa ja kohtasit asian samoin, olethan minuun yhteydessä ja selvitetään onko samasta asiasta kyse.Eli 2.5.-13.5.2020, oliko sinun pakko ottaa uusia vuosilomia 2 päivää tuolla ajankohdalla ja käyttikö esimies sanamuotoa vahva suositus?Kieltäydyit ja tällöin esimies itse merkitsi jo vahvistettuun työvuoroluetteloon sinulle 2-päivää vuosilomaa ja näin ollen muuttui esimiehen määräykseksi. Nämä ohjeet mitkä oli annettu varhaiskasvatukseen oli suosituksia mutta miten se henkilöstölle kerrottiin on aivan toinen asia.                                                                      Säästötoimenpiteenä myös suositellaan 2-viikkoa palkatonta vuonna 2020 mutta huomiokaa se on suositus eikä määräys eikä sillä myöskään paikata tai hyvitetä mitään, jos päätät 2-viikkoa palkatonta pitää.Palkattomat voi pilkkoa osiin ja työntekijä otetaan sinun tilalle, joten mitä säästöä sekin on.

Olen lähettänyt teille JHL 067 PÄÄLUOTTAMUSMIES TIEDOTTAA kirjeen sähköpostiin ja jos et ole sitä saanut, kysäise työkaverilta saiko hän tai oltehan minuun yhteydessä.

Lämpöisen kesän alkua kaikille ja pidetään yhteyttä.

Pääluottis Taina     040 317 2532

Huhtikuu 2020

Kuukausi mennyt huimaa vauhtia, jotta itsekkin ihmettelee missä mennään.Palkkaneuvottelut takkuaa, maaliin olisi päästy mutta ei!Mikä ihmeen koronavirus valtasi koko Suomen ja työpisteet, laittoi hämmennyksen kuin sekasorron valtaan, alkoi puhelinlangat laulaa kun ei työterveyshuoltoon pääse, vaikka riskiryhmään kuuluu ja suojavarusteet puuttuu. Näin rumba valmis eikä loppua vielä näy, vaikka tulevaisuuteen kurkoittelen.Muistakaa myös työsuojelu, heille hyvä ilmoittaa näitä epäkohtia, joita tässä jo korjailtu, sillä muutoksia ei tule jos hiljaa on. Kiitos paljon yhteydenotoista sillä huoli minullakin teistä on ja minä välitän! Lomautus uhka päällä ja kunnahallitus linjauksia tekee maanantaina, kyllä se monenalaista ajatusta herättää minussakin kuin yhtälailla teissä, mutta tässä kohtaa en tiedä sen enempää kuin tekään.Minulla on myös omat sanottavani, jotta värikästä keskustelua on tiedossa, se meenekö jollain herne nenään jää nähtäväksi.

Kevättä kohti mennään, valon määrä lisääntyy ja lomat häämöttää,Kvtes määrittelee omat säännöt  lomien suhteen ja toivon todella että esimiehet niitä noudattaa.

Kyselkää, olkaa yhteydessä,seuratkaa twitteriä, yhdistyksen face sivuja  kuin www.jhl.fi sivuja.

WOIMIA ARKEEN!

Ystävällisin terveisin, pääluottis Taina

MAALISKUU 2020

Kevättä kohti mennään ,huimaa vauhtia ja talvikin on meille näyttäytynyt vähä lumisena, ainakin täällä etelä-suomessa.

Mutta,missä mennään? Kuvan laitoin muistuttamaan siitä , että mikä on ammattiliiton merkitys tänä päivänä.Pikkulinnut visertää että ammattiliiton jäsenmaksu on niin suuri, joten vaihdoin YTK:hon.Valinta  on outo, sillä jos tämä saa enevessä määrin valtaa, niin yleisitovuus murenee ja palaamme aikaan, kun "esi-isämme" ovat meille työelämään parannnuksia saaneet ja jälleen "taistelemme" oikeuksistamme. Okei, meillä on järjestäytymisvapaus, joten tämä tästä. Millä tavoin eduvalvonta näkyy omassa työyhteisössäsi, siitä voidaan olla montaa eri  mieltä, tärkeiden linjaukset puhuttaa paljonkin ja konrolloitava asenne tärkeillä ilmenee nyt heillä, omintakeisena määräysvaltana. On hyvä että käydään keskustelua, mutta kun lähdetään  väärille "urille" saadaan aikaa jälkeä josta puhutaan vielä pitkään. Hyvän yhteistoiminnan pelisäännöt katosi ja tuli arvostelujen tie mutta millä tavalla?Tilanne elää hyvin vahvana ja kiitos teille woimaa antavista tsempeistä.Se yritetäänkö ammattiliiton näkyvyys murentaa, siitä ei julkisuuteen todellakaan ole hyvää sanottavaa ja monenmoista tarinaa ei todesta otettavaa on tässä jo kuultu.

Meneillään oleva työmarkkinakierros puhuttaa, syystäkin,lomarahat takaisin ja kiky pois. Lomarahat saammekkin jo ensi kesänä mutta tämä kiky hiertää ja nyt kannattaa viimeistään päivittää omat henkilökohtaiset yhteystiedot, jotta tieto saavuttaa kun sen aika on.Kyselkää ja olkaa yhteyksissä tai jättäkää yhteydenottopyyntö niin minä otan yhteyttä.Sekä harkintaa käyttää, kannattako nyt vihdoin liittyä ammattiliittoon, turha on narista sieltä jostain.

Olen ylpeä teistä jäsenet,olette omalla toiminnalla näyttäneet omat joukkowoimanne, tietäen että ette ole yksin,kiitos.

Jatketaan hyviä keskusteluja ja yhteydenottoja

Edunvalvontaterveisin, Taina

jhl067plm@outlook.com

Tammikuu 2020

Vuosi vaihtunut ja tammikuun puoliväli ylitetty mutta mikä puhututtaa?

Välinpitämättömyys  työelämässä näkyy monin eri tavoin,itselläni myös siitä kokemusta joten pystyn hyvin siihen samaistumaan.Mutta, kun pidämme yhtä, välitämme,kuuntelemme, se merkitsee todella paljon ja kiitos teille joita viime vuonna tapasin ja hyviä kuin huonoja tosielämän tarinoita kuuntelin mutta kaikesta selvittiin.

Työmarkkinakierros puhuttaa, ja olenkin jo teitä tavannut työpisteissä kun päivitän yhteystietoja ja samalla teidän tietoja.Tässä myös haasteen  heitän, jos vaikka satut sen lukaisemaan;oletko ikinä minua tavannut?Jos vastaus on ei, otappa rohkeasti  luuri käteen ja soita tai lähetä sähköpostia ja sovitaan treffit, missä nähdään ja mihin aikaan.Mielelläni tutustun sinuun ja kerron JHL067 toiminnasta,olethan valinnut JHL067 yhdistyksen.Mutta, toki myös te muut, mielelläni tulen aamu tai iltapäivä kaffeelle, kertomaan päivän polttavista asioista.Eikä aina tarvitse kaffetta olla,riittää ihan kun teidät näen ja siitä se juttu alkaa,mitä haluaisitte kertoa ja tietää.

Matalapalkka puhuttaa ja kiky siinä sivussa, onko liikaa vaadittu kun haluamme kikystä eroon ja palkkaa lisää.Meitä on tuhansia jotka elämme tässä matalapalkkojen ammateissa, koulutukset käyty ja työvuosiakin paljon, siinä sivussa vielä nuoria työelämään opetamme.Mutta, palkka laahaa perässä, käteen jäävä osuus on 1.500e ja sillä pitäisi pärjätä.Ruoka-ja siivouspalveluiden mitoitukset puhuttaa samoin varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitukset myös.Pärjättävä on ja omasta selkänahasta revittävä, käytetäänkö meidän naisten kuin miesten kiltteyttä hyväksi, saattaapi siltä tuntua.Paljon myös muita ammattiryhmiä, jotka kärvistelee mutta joskus se mitta täyttyy,muista sinä olet liitto!

Olethan twitterissä, siellä tieto kulkee nopeiten kun työmarkkinatilanne kierrosta seuraat.Onhan osoitetietosi ajan tasalla sekä myös oma puhelinnumero,jotta  JHL viestit sinut tavoittaa ja saat tiedot omaan sähköpostiisi tai omaan puhelimeen. Jos kuitenkin tuottaa ongelmia oma yhdistys palveluun kirjautua, tässäkin mielelläni sinua autan.

Näkyillään , ollaan yhteyksissä ja muistakaa minä olen teitä varten!

Ystävällisin yhteistyöterveisin, Taina  työgsm.040 317 2532/tarvittessa myös päivystää klo.16-18 jos et aiemmin pysty soittamaan mutta ilmoita viestillä ajoissa,kiitos tai sähköposti johon saatan vastailla  jhl067plm@outlook.com

Marraskuu 2019

Mihin tämä aika kuluu ja mitä kaikkea on,jälleen tapahtunut.Kuin pieni ellei suuri pyörremyrsky tuuleta, niin että ihmetellä täytyy.Miten voisin teitä kiittää,joiden kanssa mahtavat keskustelut käynyt, teiden joiden edunvalvonta asioita hoitanut.Pienen kuin suurta ärräpäätä suustani päästänyt,kun matalapalkka buumi meilläkin rehottaa eikä mitään helpotusta tänä vuonna näkynyt.Eurot meni sinne missä jo ennestään oli, pullanmurut meille jätettiin.Mutta,mitäs me sitkeät, työmme hoidamme ja toisinaan, yksi on kaksi, pahimillaan kolme,mutta mitään ei jää tekemättä.Mutta,me olemme joukkowoima joka yhtä köyttä vetää ja suupielet hersyvään nauruun herää,kiitos teille.

Saatinhan tuo työoikeuden päätös vihdoin voimaan, jotta voitte työajalla ihan rauhassa vaatteet vaihtaa ja oma lepotauko 30min,voi sitten alkaa, jos ulos vaikka mieli.Mutta, muutoin lepotauko puhuttaa vieläkin ja olkaa tarkkoina, se on 30min ja ei osiin pilkota.

Varhaiskasvatuksen jaosto Varja, perustettiin kesän kynnyksellä kesäkuussa ja olet tervetullut toimintaan mukaan,tuomaan ajatuksia,ideoita, työstettäväksi,varhaiskasvatuksen hyväksi.Työnsarkaa riittää,sillä siellä jos missä määräaikaiset työsuhteet rehottaa,pitkillä työsopimuksilla.On hyvä että töitä riittää mutta tarkkana kannattaa olla, onko määräaikaisuuden perusteet riittävät, kuinka monta työsopimusta peräkkäin ja onko jo useampi vuosi kulunut.Kun mieltäsi tämä alkaa askarruttaa,olethan yhteydessä,mielelläni työsopimukset tarkistan.

TS eli Teknisten työehtosopimus ja TTES tuntipalkkaiset työehtosopimus myös keskusteluja kuin neuvotteluja teettää.Epäkohtia ei missään nimessä pidä hyväksyä, keskustelu ensin esimiehesi kanssa ja jos muutosta ei tapahdu,kukaan ei vakavasti ota silloin minuun yhteyttä ja myös työsuojeluun , että asiat saadaan kuntoon.

Aleksia liikelaitoksen organisaatio muutos aiheuttaa puheita puoleen ja vastaan.Keskustele mieltä vaivaavista muutoksista,  ensin oman esimiehen kanssa ja jos keskustelu ei johda mihinkään,ota yhteyttä minuun tai työsuojeluun tai meihin molempiin.Surullinen tosiseikka on, että työnkuvat selkeät puuttuu ja niitä olen useampaan otteeseen maininnut ylemälle johdolle,mutta aina vain se teettää heillä omat haasteet.Älä ota siitä mitään paineita, kun selkeitä työnkuvia ei ole,et myöskään voi vastata kuin siitä että hoidat työsi hyvin ja jos jotain jää tekemättä,mitä et edes tiennyt sinun kuuluvan tehdä, niin siitä voit esmiehesi kanssa keskustella ja minäkin olen käytettävissä,turhaa syyllisyyttä on turha kantaa.TVA -neuvottelut ennen kesää ja kesän jälkeen,en ole tyytyväinen ja miksi.Kyllä eurot jälleen sijoittui sinne, missä niitä olisi pienemmin määrin voinut jakaa.Matalapalkkaiset jälleen ojennukseen laitettiin vaikka työnkuvaan tulee selkeää muutosta sekä omat haasteet.Aika näyttää mitä nuo haasteet on, kun työvoimapula váhvasti hallitsee eikä työntekijöitä helposti muutoinkaan saada.Mielelläni kerron näiden neuvottelujen mietteistä,joten ota yhteyttä niin tulen käymään aamu-tai iltapäiväkaffeelle,tapaaminen myös onnistuu sinun työaikasi jälkeen,ihan miten vain.

Voihan KIKY mikä tuli 1.2.2017 voimaan ja montako uutta työkaveria sait?Nyt sitten on julkisuuteen tullut ensimmäinen tapaus, käräjäoikeuden päätös työsopimuksesta johon ei kikyä olisi saanut soveltaa.Mutta,eiköhän tämä kaikki oikeusasteet mene läpi ja kun korkein oikeus sitten tuomion julkistaa, niin tiedämme tarkemmin.Jos sinulta löytyy työsopimus, missä ei ole viitteitä ollenkaan työehtosopimuskirjasta,Kvtes,TS tai TTES  ja on laitettu työaika ennen kikyä, niin olethan yhteydessä, tarkastellaan tarkemmin

Työmarkkinakierros tiukka vuoden vaihteen jälkeen aloittaa,JHL tiedotteita seurailla kannattaa kuin myös lukea.Olethan twitterissä?Siellä tieto nopeiten kulkee ennenkuin muut tiedotusvälineet sen saavuttaa.

Nykäise hihasta, hihkaise nimeltä, kun minut näet.Sillä toisinaan kuljen niin ajatuksissani jotta en näe mitään ja se ei ole tarkoitus,aina minulla hetki aikaa muutama sananen vaihtaa sinun kanssasi.

Ystävällisin terveisin,  Taina       työgsm.040 317 2532(ma-pe)tai jhl067plm@outlook.com

Toukokuu 2019

Alkuvúosi kulunut nopeaan tahtiin ja tokokuussa jo mennään.Paljon on ollut puhetta määräaikaisista työsopimuksista ja löytyipä yksi sellainenkin,että vakinaistettiin ja siitä suuri kiitos itse henkilölle joka tarkkana oli ollut.

Mutta mikä on alkanut enevessä määrin puhuttaa on KVTES 2018-2019, III luku Työaika,lepoajat,25§ päivittäiset lepoajat.Jos työaika on kuutta tuntia pitempi eikä viranhaltijan/työntekijän työpaikalla olo työn jatkumisen kannalta välttämätöntä,hänelle on annettava työvuoron aikana vähintään puolen tunnin lepotauko(ruokailutauko),jota ei lueta työaikaan ja jonka aikana viranhaltija/työntekijä saa esteettömästi poistua työpaikalta.Lepoaika voidaan viranhaltijan/työntekijän pyynnöstä antaa edellä mainíttua  lyhyemmissäkin työvuoroissa,ellei työtehtävien järjestely ole esteenä.Lepoaikaa ei saa sijoittaa välittömästi työpäivän alkuun eikä loppuun.Jos työaika ylittää vuorokaudessa 10 tuntia,viranhaltijalla/työntekijällä on niin halutessaan oikeus pitää enintään puoli tuntia kestävä työaikaan kuulumaton lepoaika kahdeksan tunnin työskentelyn jälkeen.Jollei lepoaikaa voida virka-tai työtehtävien laadun vuoksi järjestää,viranhaltijalle/työntekijälle on annettava tilaisuus aterioida työpaikalla työaikana.Soveltamisohje;Lepoaikaa(ruokailutaukoa)ei ole välttämätöntä määrätä pidettäväksi  tiettynä kellonaikana,vaan voidaan menetellä esimerkisi siten,että lepoaika pidetään tiettyjen kellonaikojen välisenä aikana silloin kun se virka-/työtehtävien  kannalta tarkoituksen mukaisinta,jolloin tarkan ajankohdan määrää asianomainen esimies tai viranhaltija/työntekijä itse.Määräys työaikana ruokailusta tulee sovellettavaksi,joissa ruokailutauon järjestäminen  ei ole toiminnallisista syistä mahdollista.

26§ Kahvitauko, viranhaltijalle/työntekijälle  järjetetään päivittäin 10 minuutin pituinen tauko(kahvitauko),joka luetaan työaikaan ja jonka aikana viranhaltija/työntekijä ei saa poistua työpaikalta.Tauko järjestetään tarvittaessa vuorottain ja muutoinkin siten ,ettei tauosta aiheidu häiriötä työn kululle tai suoritettaville palveluksille.Taukoa ei saa sijoittaa työvuoron/työpäivän alkuun tai loppuun.

Nämä molemmat tauot puhuttaa ja mikäli niistä aiheutuu jonkinlaisia ongelmia, kehoitan olemaan omaan esimieheen yhteydessä ja toki myös minulle ilmoittaa,sillä tilanne on sen verran akuutti että käyn siitä keskustelua jo työnantajan kanssa.

Kaikenlaiset puheet aiheuttaa jos mitäkin hämmennystä, mitä mietit ja keskustelet kenenkin kanssa.Jotta asiat eivät lähde rönsyilemään olethan yhteydessä ja varmistat puheet todeksi tai vain oliko sitten pelkää huulenheittoa.

Kesää kohti mennään ja lomat häämöttää joillakin jo hyvinkin lähellä toisilla hieman kauempana.

Näkyillään ja moikatáan, kenties muutama sanakin keritään vaihtamaan.

Ystävällisin terveisin, Taina

Helmikuu 2019.

Vuosi 2019 lähtenyt vauhdilla käyntiin ja erikoisia työelämän piirteitä ilmestynyt monin sanoin ja paikoin.JVE eli tarkemmin sanottuna järjestelyvaraeräneuvottelut KVTESsin puolelta saatiin taputeltua helmikuun alkupuolella.Mutta, mikä oli tulos näistä neuvotteluista ja kenelle se kohdistui, siitä voidaan olla montaa eri mieltä.Jäimme kauaksi siitä mistä itsekkin haavelin, että pienipalkkaisiin olisi enemmän sijoitettu edes muutamilla euroilla mutta näin ei harmillisesti käynyt.Palkankorotus,1.4.2019 tulee yleiskorotuksena 1%.

Kiitos jälleen aktivisuudesta,kun yhteyttä olette ottaneet.Epäpätevyysalennukset puhuttivat viime vuoden puolella ja hivenkin tämän vuoden puolelle siirtynyt.Kaikki selvitetään jotka olette selvityspyynnön jättäneet ja jos sinulle on päätös tullut joka ihmetyttää, olethan yhteydessä ja tarkastellaan asiaa.Palkkaus, työvuorolistat puhuttaa  ja toivottavasti pääsette esimiehenne kanssa yhteisymmärrykseen asioista, toki olen käytettävissä joten ihan rohkeasti olkaa yhteyksissä,ette ole yksin.

Turhan usein saa kuulla tai lehdistä lukea kuinka me pienipalkkaiset olemme kuluerä mutta  tälläinen nimittely saa itselleni kyllä pahan mielen aikaan.Taitaisi työpisteet hiljentyä kun me kuluerät emme olisikaan töitämme tekemässä.Joten muistakaa päivämäärä 14.4.2019 eduskuntavaalit ja me äänetysoikeuden omaavat olemme velvoitettu äänestämään.Myös valtakunnallinen kampanja peilaa eduskuntavaaleihin,www.vapaidenvaltakunta.fi,oletko jo tukijoukoissa mukana?Ota yhtyettä ja kerron lisää.

Kevättä kohti..näkyillään!

Ystävällisin terveisin,Taina

Marraskuu 2018

Vuosi lähenee loppuaan, vielä muutamat viikot ja mitä ensi vuosi 2019 tuo tullessaan, sitä väistämättä jollain tasolla pohtii.

Kertaerä maksuun tammikuussa 2019, jos sinulla on ollut voimassa työsuhde tarkastelujakson ensimmäisenä päivänä, maanantaina 3.9.2018 ja viimeisenä päivänä sunnuntaina 18.11. 2018.Kuitenkin mikäli työ/virkasuhde ollut ollut voimassa edellytysten ajanjakson muuten mutta viikonloppuun 17.11.-18.11.2018 sattuu katko, kertaerä maksetaan.Esim.Työntekijä työsuhteessa 1.9.-16.11.2018.Palvelusuhde jatkuu taas 19.11.2018 alkaen.Kerterän edellytykset täyttyvät.

Edunvalvonta säilyy ja JHL067 yhdistys ei katoa mihinkään,tästä on muutamia kyselyjä tullut  kun KU SOTE toimintansa 1.1.2019 aloittaa.Olen KU SOTEEN siirtyville lähettänyt sähköpostia ja toivottavasti  sen olet saanut, toiminut siinä olevan ohjeen mukaan.Jos tämä ei ole sinua saavuttanut niin olethan pikaisesti yhteydessä.

Mielenkiintoinen syksy kokonaisuudessaan,hämmennystä, jokaisesta selvitty tähän menessä ja mielenkiintosta vuodelle 2019 siirtyy..Ilon kyyneleitä työntekijän ja eduvalvojan naamalla nähty kun pitkä projekti saatiin taputeltua. Sitkeyttä, monia hyviä ja kiperiä keskusteluja mutta luottamus edunvalvontaan säilytettiin.Ilo huomata henkilöstön aktiivisuus sillä te ole liitto ja olen teistä ylpeä.Jatketaan yhteydenpitoa, keskusteluja, viedään ideoita eteenpäin, tartutaan epäkohtiin jos sellaista havaitaan,kiertelen työpisteitä,päivitän tietoja ja toivottavasti muutama sananen keritään vaihtamaan.

Sääntömääräinen syyskokous 27.11.2018 alken klo.17.30.Kotorannan rantasaunalla,Kotorannantie 74,05250 Kiljava. Tarjolla on pientä purtavaa, mukavaa seuraa ja hyviä keskusteluja ja saamme myös vieraan edustajistosta.TERVETULOA!

Woimia pimeyteen ja valoa mieleen, ollaan kuulolla!

Ystävällisin terveisin ,Taina      jhl067plm(at)outlook.com

Lokakuu 2018

YLITYÖ-JA VUORONVAIHTOKIELTO!

Myllerrys työelämän haasteissa,valtakunnan tasolla, #aktiivimalli omiaan kuin myös,  #viimeinen niitti, heijastuvat ylityö-ja vuoronvaihtokieltoihin, tätä kirjoittaessani.Oikeudenmukainen ja tasavertainen kohtelu nostaa päätään ja puhuttaa monissa eri muodoissaan.Kiellon aikana JHL;n jäsenet eivät anna suostumusta ylityön tekemiseen eivätkä työvuoron vaihtamiseen edes pyydettäessä.Työvuorot tehdään vahvistetun työvuoroluettelon mukaan,eikä niihin tehdä muutoksia. Varallaolon aikana tehtävä työ ei ole ylityötä.Vaikka siitä työsopimuksessa olisi merkintä niin liiton päätösten mukaisesti varallaoloon liittyviä tehtäviä ei voida suorittaa ylitöinä.Jos työnantaja yksipuolisesti muuttaa työntekijän työvuoroluetteloa tai velvoittaa/määrää työntekijää jatkamaan työvuoroa, on työnantajan täytettävä, lomake ja annettava määräys kirjallisesti,yksilöllisesti perustelu työvuoron muutokseen.Työantajalla ei ole oikeutta ryhtyä rankaisutoimenpiteisiin ylityö-ja vuoronvaihtokiellosta johtuen.Työnantaja saattaa herkästi myös vedota hätätyöhön. Hätätyötä saa tehdä ainoastaan, kun työaikalaissa säädetyt ehdot täyttyvät. Huolestuneena seuraan työnantajan linjauksia liittyen ylityö-ja vuorokielto asioihin. Olethan yhteydessä jos sinuun kohdistuu määräyksiä työnantajan taholta. Seuraa myös JHL sivuja, sieltä löytyy paljon tietoa ja toki ota yhteyttä niin selvitellään mistä oikein on kyse etenkin jos työnantaja ei suostu suoraa vastausta antamaan ja olethan yhteydessä vaikka vastauksen saisitkin.

Jatketaan aktiivista yhteydenpitoa, hyviä keskusteluja ja niiden myötä vaikuttamista omiin työoloihin ja meille tärkeisiin asioihin, voimme saada yhdessä muutoksia aikaan. Sillä liitto olette te jäsenet ja tärkeä woimavara.

Syksyisin  yhteistyöterveisin, Taina

Heinäkuu 2018

Alkuvuosi mennyt nopeaan ,kesäksi vaihtunut.Teillä joilla loma osui touko-kesäkuulle aurinko ihanasti lämmitti,toivoen että saitte lomastanne hyvän fiiliksen  ja toivottavasti lomanne oli onnistunut kaikin puolin.Meillä joilla vielä loma edessäpäin, toivotaan aurinkoa  meillekkin ja pieni ripaus vettä, sekä rentoa loma fiilistä.Tottahan tosi myös keskusteluissa vilissyt  lomaraha leikkaus, kyllä se itseäni myös kiukututtaa ja vielä olisi kesä 2019 kestettävä.Paikallinen sopimus  sitä että lomarahat olisimme vapaiksi vaihtaneet osittain, perustuen vapaaehtoisuuteen, ei tälläiseen meidän paikallisyhdistys lähtenyt ja siitä kiitos teille JHL 067 jäsenet jotka omalla äänellä äänestitte ja vastaus oli selkeä  EI.Kyllä paikallisia sopimuksia  paremmastakin aiheesta saadaan aikaiseksi kuin heikennyksistä eikä takeista tuleeko työntekijä tilalle  jos itse olisi lomaraha vapailla.

Kiitos aktiivisuudesta,luottamuksesta  ja hyvistä keskusteluista, voin olla teistä JHL 067  jäsenet hyvin ylpeä.Olette rohkaistuneet keskustelemaan työasiat ja niistä tulleet epäkohdat julki, ensin oman esimiehenne kanssa  ja sitten minuun yhteys, kun ei olekkaan  asiat lähteenet hoitumaan.Aina ei esimiehen kanssa ole keskustelu helppoa mutta,  tällöin olen ollut myös käytettävissä ja työelmän solmuja avattu.Vaitolovelvollisuus on taattu ja ilman sinun/teidän lupaanne ei pysty asioita hoitamaan.Toki älkää unohtako "omia" luottamusmiehiänne,jos teidän ammattiryhmästänne löytyy, häneen  kannattaa  myös yhteys pitää koska tuntee työnne ja samalla  tutustuu teihin ja te häneen.

Keski-Uudenmaan Sote puhututtaa ja kehoitankin olemaan yhdistyksemme JHL 067 puheenjohtajaan ja/tai minuun yhteydessä , niin kerromme miten KU-SOTE etenee, sekä miten kannattaa  toimia sinun joka olet sinne siirtymässä.

Yhdistyksemme JHL 067 toimintaan  myös etsimme aktiiveja, muutama uusi on jo löytynytkin , heidän kanssaan yhteistyö kesälomien jälkeen alkaa.Mutta, jos sinullakin pieni tai suuri "kipinä" tulla toimintaamme mukaan niin ota rohkeasti minuun yhteyttä  tai yhdistyksemme JHL 067  muihin toimioihin , niin kerromme lisää.

Elämän pienen hetket, hymy kasvoilla, kuunteleminen, välittäminen, ei maksa mitään mutta  antaa paljon.

Rentoa kesää  sinulle  ja vähintäänkin moikataan kun jälleen tavataan, teissä on WOIMA on hyvin ylpeä teistä,kiitos!

Ystävällisin yhteistyöterveisin,

Maaliskuu 2018

Vuosi vaihtunut sopimusneuvotteluiden melskeissä, on myös  aktiivimalli puhuttanut ja sen tiimoilta oli kauppatorilla aktiiveja mukavasti paikalla. Joukkovoima tämän päivän sana, ei auta että asioita puhutaan kahvipöydässä työkavereiden kesken miksi ammattiliitto ei tee mitään tai paikallisyhdistys ei reagoi. Sillä juuri te jäsenet olette voimavara, niitä joiden kautta, meihin yhteyden yhdistykseen/luottamusmiehiin, ottamalla asiat lähtevät etenemään ja yhdessä tekemällä muodostamme joukkovoiman. Tiukat sopimusneuvottelut jotka olivat monin tavoin ilmassa, yhtäkään mieleeni tulevaa ei JHL sopinut lupaamalla liikoja ja realiteetit olivat selkeästi tavoitteena. Kirpaiseva lomarahojen leikkaus, joka vielä pari kesää voimassa emme pois saaneet. Mutta, tämä "määräys "olikin poliittista valtapeliä johon kunnilla /kaupungilla ei ollut voimaa näyttää että eivät näitä valtiovallan lomaraha leikkauksia toteuta ja sille emme mahda mitään että eivät poistaneet.Myöskin työajan pidennys olisi voitu toteuttaa muulla tavalla tai jättää kokonaan toteutumatta, mutta näillä mennään kuinka kauan sitähän emme tiedä. Mutta, mitä tästä opiksemme otamme, jatkossa todellakin kannattaa miettiä tarkoin ketä äänestää vai haluammeko että  tälläinen pelleily jatkuu,niin että työtä tekevällä duunarilla koko ajan työehdot heikkenee, puhumattakaan työttömistä.Työehdot jotka olemme useiden kymmenien vuosien saatossa saaneet neuvoteltua, emme myöskään anna niiden murentua, emmehän! Teistä JHL 067yhdistyksen jäsenet olen ylpeä, olette rohkeasti lähteneet avaamaan suutanne, sähköposti kirjoituksia minulle  ja aivan loistavia tapaamisia kun olemme nähneet. Ette ole yksin, sillä mitä enemmän yhdessä toimimme yhteistyössä, joukkovoimamme korostuu ja alamme saamaan ääntämme kuuluviin. Ammattiliittoon kuuluminen on tänä päivänä tärkeää, se on paljon muutakin kuin jäsenmaksu palkasta kerran kuussa ja huviretket. Jos ammattiliittoja ei olisi kuka meidän työehdot neuvottelisi, olisko esim. lomia ja palkkoja edes näin hyvällä tasolla kuin nyt. Sitä kannattaa miettiä, millainen epätasa arvo tällöin olisi ilmassa kun työnantajapuoli saisi ihan kaiken päättää.Hyvin tyypillinen keskustelu  joita olen tavatessani  ammattiliittoon  kuulumattomilta kuulunut on jäsenmaksun suuruus  ja tällöin mukamas YTK  eli loimaan kassa  parempi.Sanoisin että on tiedostamaton tietämättömyys  mihin  uskoo  ja haluaa  euronsa pistää.Mutta, kun tuleekin  se edunvalvonnallinen ongelma  ei tämä "loimaan kassa" kylläkkään riennä apuun eikä ne myöskään yhteenkään työehtosopimusneuvotteluun osallistu.Itse ainakin tarkan euron  käyttäjänä haluan myös eurolleni vastinetta  ja aina olen kuulunut ammattiliittoon. Järjestäytymisavapaus on meillä kaikilla mutta  kehoitan kuitenkin miettimään vaihtoehtona  ammattiliittoa.Klikkaa  nettiin sana JHL  ja sinulle avautuu paljon hyödyllistä tietoa, olisiko hyvä vaihtoehto  liittyä jäseneksi.

Onko pakko vastata puhelimeen  vapaa-aikana kun esimies soittaa? Tämä puhuttaa  ja siihen sanon ei ole, kun olet vapaalla niin olet vapaalla. Onko työpaikallasi  sovittu  kirjalliset ehdot  miten toimitaan kun  puuttuu henkilökuntaa,maksetaanko siitä sinulle korvaus  kun vastaat vapaa-ajalla puhelimeen,kenties menet töihin, jos tälläistä sopimusta  ei mistään löydy on sinun esimiehelläsi  vastuu löytää työntekijä töihin  ja sinä jätät vastaamatta puhelimeen, nautit omasta ansaitusta  vapaasta. JOS TÄMÄ AIHEUTTAA  ONGELMIA  OLETHAN YHTEYDESSÄ!

Lomarahoista  paikallinen sopimus, jota ei vielä ole tehty  tulee neuvottelupöytään  pääsiäisen jälkeen. Kun nyt tämän luit niin mielelläni otan kommenteja  tähän liittyen sähköpostiini  taina.karjalainen@nurmijarvi.fi. Mitä mieltä sinä olet paikallisesta  sopumuksesta lomarahojen suhteen.Rohkeasti mielipiteesi  voit minulle  luottamuksella  kertoa.

Edunvalvonnan merkitys korostuu  entisestään, kevät on paikallistasolla  neuvotteluiden aikaa ja kesää kohti mennään huimaa vauhtia.

Kutsukaa aamu tai iltapäivä kahville tai lounalle,minä "raivaan" kalenterista  tilaa  ja mielelläni tulen kuuntelemaan  teidän ajatuksia  ja mietteitä ja luvallasi/luvallanne kirjoitan ylös ja vien eteenpäin ,juuri sinun työstäsi, minä välitän.

Tulethan myös kevätkokoukseen 26.4.2018, kuuntelemaan ajankohtaiset asiat ja rupattelemaan  JHL 067 hallituksen ,luottamusmiesten ja muiden osallistujen , kanssa. Lisätietoja  tulossa  lähempänä ajankohtaa!

Kevät terveisin,

Taina